Stress en burn-out coaching

Als je moe bent,
komt dat niet omdat je te veel doet,
maar omdat je te weinig doet
waar je energie van krijgt

Wat is stress ?

Alles begint bij ons brein, dat vanuit overlevingsinstinct onze omgeving als het ware scant op gevaar en dreiging.
Wanneer er gevaarlijke of spannende situaties opgemerkt worden, reageert ons lichaam direct, zodat we snel en gepast kunnen omgaan met wat er op ons af komt. Dan komen we in een fase van acute stress terecht, die normaal gezien ook weer verdwijnt van zodra alles terug wat in de plooi valt. Dit is wat men noemt "gezonde stress", je hoeft je hier ook geen zorgen over te maken.

Maar wanneer er teveel opeenvolgende stressmomenten komen, krijgt het lichaam niet meer de kans om die te verwerken of om tot rust te komen. Er worden hierbij teveel stresshormonen (cortisol) aangemaakt die door je lijf beginnen te gieren. Als je dan niet oplet, kan dit omslaan in een chronische stress. Deze vorm van stress is wél schadelijk voor je gezondheid !  Daarom kan je er best iets aan doen zodat je van deze symptomen verlost geraakt.

Hoe merk je dit op ?

  • Voel je je sterk overprikkeld en slaag je er niet meer in om tot rust te komen ?
  • Pieker je veel en lig je er 's nachts zelfs wakker van ?
  • Heb je moeite om je te concentreren en lijkt het alsof je geheugen je steeds vaker in de steek laat ?
  • Heb je last van hoofdpijn, hartkloppingen, rugpijn, ... ?
  • Voel je je oververmoeid, futloos, ... ?
  • Betrap je jezelf er op dat je vaak een kort lontje hebt ? 

Als bovenstaande punten herkenbaar voor je zijn, is de kans groot dat je je in een levensfase bevindt waarbij je veel stress ervaart. Misschien zelfs al teveel stress en zoals je wellicht weet: alles waar TE voor staat, is niet goed, behalve bij tevreden 😉

Wanneer stress overheerst, heb je veel kans dat je vroeg of laat geconfronteerd wordt met één van de vier meest voorkomende stressreacties, zijnde: fight, flight, freeze en follow. In het ergste geval, kan een burn-out op de loer liggen. Dit is nefast voor heel wat lichaamsfuncties en ook voor ons brein. 

De natuur laat je weer helder denken en verbetert je focus in een periode met veel stress of een burn-out

Ik begeleid je graag naar meer rust ...

Wanneer je (te) lang blootgesteld werd aan stress of wanneer je in een burn-out terecht gekomen bent, is het allerbelangrijkste om eerst en vooral te rusten ! Je lichaam heeft daar absoluut ruimschoots de tijd voor nodig. In deze fase kan je best bij een huisarts langs gaan, die je dan in eerste instantie kan ondersteunen.

Vanaf het moment waarop je terug wat energie hebt en je ertoe bereid bent om een intens groeiproces te doorlopen, kunnen we samen bekijken wat voor jou het beste past. Dit doen we door te ontdekken wat stress voor jou is en wat het met je doet. We bepalen aan de hand van modellen en vanuit jouw ervaringen in welk stressniveau jij je bevindt. Weten in welke fase jij zit en wat dat betekent, geeft je een kader waardoor je jezelf beter kan begrijpen en het helpt je om positief vooruit te kunnen.  

Uit een dal klimmen waarbij je helemaal uitgeput was, kost tijd. Regelmatig, diep en langdurig ontspannen is hierbij noodzakelijk. Daar zullen we dus in eerste instantie op focussen.  Vervolgens leer je hoe je beter kan omgaan met je energie, hoe je je veerkracht kan versterken, wat je kwaliteiten zijn, hoe je die ten volle kan benutten en hoe je de bijbehorende valkuilen kan vermijden. We bekijken wat voor invloed de omgeving op je heeft en hoe je daar zelf eventueel anders mee om kan leren gaan.    

Na het traject beschik je over voldoende handvaten die jou helpen om tijdig en gepast in te grijpen wanneer er opnieuw teveel prikkels op je pad komen.  Je staat (weer) stevig verankerd in je schoenen en kan je pad vol levenslust vervolgen in verbinding met jezelf, de ander en de natuur !  

Hoe gaat dit er praktisch aan toe ?

Voorafgaand aan een stress en burn-out traject wordt er een kennismakingsgesprek voorzien waarbij we gedurende ongeveer een uur bekijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Op deze manier kan jij al even "proeven" of jij je hier goed bij voelt of niet. 

Ik ben overtuigd van de heilzame werking van de natuur en zeker bij stressgerelateerde klachten of bij een burn-out. Wanneer je sterk overprikkeld bent, is de natuur een geweldige plek om te ontprikkelen, te ontladen én om tegelijkertijd terug op te laden. Meer uitleg over de voordelen vind je op de pagina over wandelcoaching.

Bij een stress en burn-out traject is het niet altijd even gemakkelijk om buiten te coachen, maar ik zal de natuur er toch zoveel mogelijk bij betrekken en ik zal er ook naar streven om zoveel mogelijk in de natuur te kunnen zijn met jou.

Mocht je dit liever niet doen, dan kan dit traject ook perfect binnen in de praktijk doorgaan (maar dan krijg je van mij wel "huiswerk" mee waarvoor je zelf de natuur zal moeten intrekken 😉 ).

Heb je interesse ?

Bekijk dan de mogelijkheden onder deze tekst 👇
Wil je meer informatie, een kennismakingsgesprek of inschrijven voor een traject ?
Vul dan het contactformulier in. 

1 op 1 stress en burn-out traject

Dit traject bestaat uit 5 sessies die telkens ongeveer anderhalf uur duren. Mochten er daarna nog extra sessies nodig zijn, dan kunnen die bijgeboekt worden.
Tijdens het traject kan je via mail contact met me opnemen als je daar behoefte aan hebt. 

Vier seizoenen - 1 op 1 vervolgtraject

Met dit vervolgtraject word je een jaar lang opgevolgd en dat volgens het ritme van de seizoenen, namelijk één sessie per seizoen ! Een mooie manier om datgene wat je leerde in het eerste traject te kunnen onderhouden of om nog sterker in je schoenen te leren staan !

Een opfrisser - extra wandeling 1 op 1

Als je na het starttraject nog eens de behoefte voelt aan een opfrisser of als er iets gebeurt waardoor je tijdelijk even door de bomen het bos niet meer ziet, dan kan je kiezen voor een extra sessie (of meerdere als je dat wenst).